12. Augusta 2022.

Kazaz: Opozicija od reisa traži najjednostavniju stvar – da bude neutralan. Ali on se ponaša kao vojnik SDA

Lideri nekoliko političkih partija uputili su reisu-l-ulemi Islamske zajednice BiH Husein ef. Kavazoviću otvorena pisma u kojima su žestoko kritzirali to što agitira za jednu politički partiju – SDA i njenog kandidata za člana Predsjedništva BiH Bakira Izetbegovića.

Šire paranoju od mogućeg rata
Prvo pismo poslao je NiP, da bi već jutros isto učinio i predsjednik SDP-a Nermin Nikšić, a onda i Fuad Kasumović.

Iz Islamske zajednice je rečeno da neće odgovarati na pisma, ali da će ih ostaviti u arhivi ‘za ibret budućim generacijama’.

O položaju i utjecaju vjerskih zajednica, prije svega Islamske, odnosu politike i vjere, razgovarali smo sa profesorom Filozofskog fakulteta u Sarajevu Enverom Kazazom.

“Islamska zajednica u Bosni i Hercegovini ne ponaša se kao da je BiH sekularna država, nego teokratska država pri čemu se politički instrumentalizira, od rata prema ovamo, na račun samo jedne političke partije – SDA.

Govoreći o prebrojavanju reis Kavazović i Izetbegović zapravo šire paranoju od mogućeg rata, šalju militarističke poruke u društveno polje. Posljedica njihovog takvog govora jeste odlazak ljudi iz BiH”, ističe Kazaz na početku razgovara za Raport.

Dodao je kako se reis Kazazović ponaša kao ‘vojnik Stranke demokratske akcije’ te da treba da zadrži svoju partijsku neutralnost.

“Umjesto da zadrži partijsku neutralnost, reis Kavazović se ponaša kao da je vojnik SDA, pri čemu on onda u svoju odbranu koristi kvazi moralne argumente, tobože zabrinut za nacionalno jedinstvo. Ako nas Bakir Izetbegović bude branio od nekog fiktivnog neprijatelja, teško nama.

Ukoliko nas reis Kavazović bude ujedinjavao još teže nama. Ne postoji niti jedna politička opcija protiv Kavazovića, postoje samo opravdane kritike njegovog političkog djelovanja i mislim da Kavazović jeste napravio neoprostivu društvenu grešku, instrumentalizirajuću zajednicu u svrhe jednog političkog lidera”, smatra Kazaz.

Sistem društvenih vrijednosti
Odnos vjere i politike, njihovog sukoba, saradnje ili prožimanja jedan je od kompleksnijih, duboko dalekosežnih i odlučujućih odnosa u oblikovanju društava, smatra on.

“Vjerske zajednice od rata pa na ovamo u BiH vrše ideološku i političku funkciju prve vrste i mobiliziraju birače, tako da oni glasaju za vladajuće nacionalističke partije.

To se u sekularnim državama ne bi smjelo dešavati, kao ni u sekularnim društvima, ali se događa. Mjestu svih vjerskih zajednica bi bilo samo tamo gdje se vrši moralizacija društvene teme, gdje se vrši opravdana kritika surovog oblika ovdašnjeg kapitalizma. Gdje se uređuje sistem društvenih vrijednosti koje štiti svakog pojedinca i kolektiv, ali one su u funkciji najgoreg oblika homogenizacije kolektiviteta na nacionalističkoj osnovi”, istaknuo je Kazaz.

Na kraju razgovora za Raport profesor Kazaza iznosi mračno predviđanje da je nemoguće da se ovdašnje politike oslobode utjecaja religijskih institucija.

“Pokazuje to i slučaj Crne Gore, gdje je država kapitulirala pred zločinačkom Srpskom pravoslavnom crkvom. Uostalom, vjerske zajednice su inflitrirane u sve institucije sistema. Mi smo kapitularno prožeti religijom kao idelogijom.

To oslobađenje od religije nije moguće izvesti jer većini društva je zapravo religija osnov i smatraju normalnim kohabitaciju između religije i politike. Opozicija zapravo traži najjednostavniju stvar od reisa, a to je politička neutralnost. On ne pristaje na političku neutralnost i on je neko ko zapravo navija za pobjedu Bakira Izetbegovića. To je nedopustivo”, zaključio je Kazaz za Raport.