Regionalna rasprava o tome da li postoji burek sa sirom postala je svojevrsni društveni fenomen koji na simpatičan način pokazuje da ljudi ovih prostora imaju sluha i dara za humor, ali i da ljubomorno čuvaju svoju tradiciju i stavove, nerijetko ih namećući kao apsolutno ispravne. Reporterske ekipe agencije Anadolija posjetile su buregdžije u regiji i u razgovoru s njima shvatili da će biti teško doći do konsenzusa o jedinstvenom nazivu popularnog jela, ali i to da ta rasprava ne ometa ljude u konzumaciji njihovih proizvoda.
Burek je jelo koje već stoljećima osvaja svijet, a najplodnije tlo je našao u BiH, gdje je postao neizostavni dio svakodnevne, ali i svečane trpeze i može se, uz ćevape, smatrati i simbolom države.
Bosanci već šest stoljeća ljubomorno tvrde da je burek njihovo tradicionalno jelo o kojem najviše znaju i o kojem su najkompetentniji da govore. U narodnom govoru u BiH je “burek” naziv za pitu sa mesom, a tako postoje ustaljeni nazivi i za pite za čije spravljanje se, osim jufke i mesa, koriste i druge namirnice, pa tako su nastale sirnica, zeljanica, krompiruša…
Za razliku od Bosne i Hercegovine, burek u zemljama regije i šire predstavlja imenicu čiji ekvivalent u Bosni je “pita“, pa u tim zemljama ljudi jedu burek s mesom, burek sa sirom, burek sa zeljem i slično.
Ovih mjeseci je ponovo pokrenuta rasprava o tome da li je burek jelo koje je spravljeno isključivo s mesom, pa se ta rasprava vodila i na marginama fudbalskih regionalnih derbija i na marginama sastanaka najviših zvaničnika.
Čini se da svi uživaju u tim simpatičnim raspravama i zadirkivanjima na društvenim mrežama o temi koja izlazi iz domena teške politike. Važno je da svi učesnici “rasprave“ znaju da se o nazivima bureka ne moraju uopće slagati, a da istodobno mogu da ga konzumiraju koliko im je volja.
Bosanci tu pokazuju najmanje spremnosti na kompromis i odbacuju svaku teoriju koja nije u skladu sa jelovnikom u bosanskim buregdžinicama.
Sarajevo: Burek je burek i nema u njemu sira
Iskusna majstorica pravljenja pite Mediha Eskić pojasnila je u razgovoru da je u Sarajevu i BiH pita opći naziv za tu vrstu jela, a da svaka pita ima svoj naziv s obzirom na njen sastav. Tvrdi da nikada nije čula da postoji burek sa sirom jer, kako je kazala, u burek ide samo meso. Dodala je da ima nekoliko vrsta bureka, kao što su sjeckani, šareni i pileći, ali da su svi oni isključivo s mesom.
“Ja sam Mediha Eskić, radim kao majstor za pitu ili buregdžija već 25 godina. Burek je pita s mesom, a postoje i pita sa sirom, to je sirnica, pita sa špinatom je zeljanica, sa krompirom je krompiruša i tako dalje“, pojasnila je Eskić.
I vlasnik jedne od sarajevskih buregdžinica Muamer Bećiri kategorično je odbacio bilo kakvu priču o bureku sa sirom i tvrdi da je to sirnica, a da je burek burek i da tu nema rasprave.
“Ovaj porodični biznis držimo već 65 godina i ja sam treća generacija koja nasljeđuje buregdžijski posao i nikada nije u ponudi bilo tog bureka sa sirom. Nismo to ni imali, ni čuli za to. Ne postoji ni burek sa mesom, sa sirom, sa zeljem.. imamo samo burek, sirnicu, zeljanicu…“, kazao je Bećiri.
Crnogorske buregdžije pomjeraju granice pa prave i “pica burek“
Ekipa AA posjetila je i najpoznatijeg podgoričkog buregdžiju Fetaha Mahmutovića, poznatijeg kao Feto i saznala kako Crnogorci jedu različite “bureke“, uključujući i one sa mesom i sa sirom.
“U Podgorici se najviše pravi ‘Podgorica burek’. Do skoro se dosta pravio rezani burek, na makedonski način. Ali, velika je razlika kako se prave bureci kod nas, u Makedoniji, na Kosovu, u Bosni i Hercegovini. Tamo gdje je hladnija temperatura, pravi se masniji burek, ima više tijesta, drugačije je meso. Kod nas se pravi tanak burek, sa tankom koricom, malo luka, malo mesa“, pojasnio je Mahmutović.
Kazao je da u Podgorici ljudi najviše jedu ”bureke sa mesom, sa sirom, sa zeljem i sa krompirom”.
“Ali, ja i moj brat smo te standarde pomjerili i već godinama, pa pravimo i ‘pica burek’, burek sa kulenom, sa porilukom, sa đumbirom, sa šargarepom“, kazao ovaj podgorički buregdžija.
Komentirajući to da je u Bosni i Hercegovini burek samo sa mesom, Mahmutović ističe da je to u Crnoj Gori drugačije i da ima i burek sa sirom.
“Kod nas je burek i sa mesom i sa sirom. U Bosni i Hercegovini je burek samo sa mesom. To je meni sve šaljivo bilo, neka nam to bude najveći problem u životu“, zaključio je on.
U Hrvatskoj je burek sve što se mota u tijesto
Amela Jašarević, vlasnica zagrebačke buregdžinice “Merak“, koja već desetljeće uspješno posluje u Tratinskoj ulici, mjesta omiljenog za sve koji cijene tradicionalna bosanska “jela nabrzinu“, kazala je novinaru AA kako u pravim zagrebačkim buregdžinicma s bosanskom tradicijom i radnici i mušterije dobro znaju razliku između bureka i sirnice, no kako to nije slučaj u brojnim zagrebačkim pekarnama u kojima se burekom naziva sve što se mota u tijesto.
Pravih buregdžinica u Zagrebu je tek nekoliko, mogu se izbrojati gotovo na prste jedne ruke, dok se pekarne koje nude burek od sira, jabuka, krumpira ili zelja nalaze na svakom koraku.
Pečenjarna i piterija u vlasništvu Amele Jašarević nudi burek, pite i ćevape, a tu su pite sirnice, zeljanice, krumpiruša, šareni burek, tikvenica i buredžik.
“Kad kažem burek, ne moram govoriti što je to burek. Burek se zna da je to od mesa, a sve ostalo su pite. Kao što se kod nas u Bosni kaže, sve su pite pitice, samo je burek pitac. Sve što ima u nazivu burek, šareni burek, buredžik, to ima veze s mesom. U šarenom bureku su meso i krumpir, buredžik je burek s mesom zaljeven umakom od vrhnja i češnjaka“, pojasnila je Jašarević.
Po dolasku u Zagreb u početku je imala zanimljivih anegdota koje su bile plod “nesporazuma“ oko naziva jela koje su mušterije naručivale. Tako bi pri narudžbi bureka često vagala pitu s mesom i onda su mušterije reagirale ako su na umu imale pitu sa sirom ili zeljem.
“Njima je sve što se mota u tijesto burek, iako to nije neka greška, a mi iz Bosne to ne možemo prihvatiti, jer nama je burek burek, i zna se, kralj među pitama je burek, i to je s mesom“, zaključila je Jašarević.